Rekordowy rok w leasingu
Przypomnijmy, że branża leasingowa przebiła w roku 2023 barierę 100 mld finansowania. Licząc oczywiście sumarycznie wyniki sprzedaży leasingu i pożyczek leasingowych. Wzrost finansowania liczony r/r 16,3%. Poprawę nastrojów w biznesie widać było wyraźnie w ostatnim kwartale zeszłego roku/
Najchętniej finansowane były osobówki
Najchętniej finansowanym aktywem były samochody osobowe. Firmy leasingowe sfinansowały flotę pojazdów osobowych za 42,5 mld złotych. Wzrost finansowania liczony r/r to 36,2%. Co ciekawe porównując tylko ostatni kwartał roku 2022 i 2023 widać było kwartalny wzrost sprzedaży na poziomie aż 48,1% liczone łącznie leasing i pożyczki leasingowe. Okazuje się, że finansowanie tej części rynku Automotive jest swoistym papierkiem lakmusowym nastrojów Polskich przedsiębiorców. O tym zjawisku napiszemy więcej w kolejnych artykułach. Analizując dane statystyczne udostępnione przez Związek Polskiego Leasingu widać w tej grupie pojazdów jeszcze jeden ciekawy trend. Mowa tutaj o wzroście zainteresowania pożyczkami leasingowymi. Finansowanie w tej formie r/r wzrosło aż o 61,8%. Pożyczkami sfinansowaniu pojazdy o wartości łącznej ponad 2,2 mld zł. Skorzystanie z pożyczki ma swoje zalety. Jedną z nich jest dowód rejestracyjny potwierdzający własność pojazdu po stronie przedsiębiorcy. W niektórych wypadkach wykazanie posiadanego majątku może okazać się pomocne przy uzyskiwaniu finansowania bankowego w formie kredytu lub wszelkiej maści dotacji.
Autobusy wróciły do łask
Pamiętamy wszyscy czasy pandemii i rządowe ograniczania dla firm zajmujących się transportem pasażerskim. Wielu przewoźników nie wytrzymało lockdownu. Zgrozą wiało na placach aut poleasingowych i powindykacyjnych w roku 2020 czy 2021 które zapełniały się wszelkiej maści autobusami i autokarami. Wynik branży leasingowej za poprzedni rok wskazuje, że branża złapała oddech, a wielu przedsiębiorców próbuje stanąć na nogi. W roku 2023 sfinansowano 1,1 mld złotych. Patrząc r/r to wzrost 36,9% w tej kategorii pojazdów. Podobnie jak w przypadku aut osobowych także i tutaj wśród przedsiębiorców znacznym zainteresowaniem cieszyła się pożyczka leasingowa. Wzrost finansowania tym produktem jest ogromny. Patrząc r/r to ponad 157%. Zainteresowanie to wynika z kilku czynników. Jednym z nich jest opisywany powyżej aspekt posiadania własnego taboru samochodowego przy staraniu się o wszelkie finansowania (dotacje, dopłaty). Dobrze jest widziany w przypadku zawierania długoterminowych kontraktów na przewóz osób. Kolejnym elementem jest wiek pojazdów. Wiele z nich ze względu na rok produkcji nie za bardzo nadaje się do finansowania w formie leasingu. Wielu przedsiębiorców rezygnuje z zakupu fabrycznie nowych aut na korzyść sprawdzonych pod kątem mechanicznym, często po kapitalnych remontach pojazdów używanych.
Małe „dostawczaki” rządzą
Lekkie pojazdy dostawcze również zaliczyły wzrost wśród finansowanych aktywów. Wskaźnik ten wynosił r/r przeszło 25%. Finansowanie tych pojazdów leasingiem cieszy coraz większym zainteresowaniem. W tej kategorii mamy bowiem zarówno tzw. lekkie „międzynarodówki” z ogrzewaną kabiną sypialną, jak również zwykłe blaszaki. W pierwszym wypadku wielu przedsiębiorców próbuje rozpocząć swoją karierę w transporcie międzynarodowym wożąc mniejsze ilości ładunków. Działając bez ograniczeń czasowych co do pracy za kierownicą. Przypomnijmy, że wymóg posiadania tachografów pojawia się jeśli do pojazdu tego typu podłączymy przyczepę i masa zespołu pojazdów przekroczy 3,5t. W drugim wypadku duży blaszak to pożądany pojazd do wszelkich hurtowni, firm kurierskich, firm remontowych czy przeprowadzkowych. Na rynku funkcjonuje coraz więcej firm zajmujących się wynajmem takich pojazdów w trybie krótkoterminowym (np. w celu przewiezienia zakupów z marketu budowlanego) czy długoterminowym (np. w celu realizacji zleceń transportowych). Wypożyczalnie również korzystają z leasingu.
Transport ciężki – ciekawy trend
Chociaż wynik leasingu r/r w przypadku ciągników siodłowych zanotował niewielki wzrost ok. 6,5% to finansowanie leasingiem samochodów ciężarowych o DMC poz. 3,5 t. spadło w stosunku do roku 2022 o 3,3%. Tutaj jednak możemy zaobserwować wzrost finansowania w formie pożyczek leasingowych, które zanotowały ożywienie w stosunku do poprzedniego roku statystycznego (2022) o przeszło 70%(!). Podobnie jak w przypadku autobusów czy autokarów powodem może być zainteresowanie przedsiębiorców pojazdami, które ze względu na swój wiek nie nadają się do finansowania leasingiem. Jedynym rozwiązaniem wówczas jest pożyczka leasingowa lub kredyt.
Finansowanie zakupu innych przedmiotów
Sprzedaż usług leasingu czy pożyczek w zakresie kategorii „Maszyny i urządzenia” sumarycznie była na podobnym poziomie co w roku 2022.Widać natomiast że podobnie jak przy ciężarówkach pożyczki leasingowe cieszą się coraz większym zainteresowaniem jeśli chodzi i finansowanie tego typu aktywów. Szeroko rozumiana informatyka wygląda podobnie. Wzrost sprzedaży pożyczek leasingowych o prawie 30% kosztem spadku finansowania leasingiem do poziomu -12,5%. Licząc obie formy finansowania grupa tych aktywów zanotowała spadek r/r o 4,1%. Ciekawostką jest wzrost finansowania takich aktywów jak samoloty, tabor kolejowy czy statki. Tutaj wzrost sprzedaży usług finansowania to aż 54%.
Nieruchomości w leasingu hit czy kit?
Finansowanie zakupu nieruchomości na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej w formie pożyczki leasingowej czy leasingu z roku na rok cieszy się większym zainteresowaniem. Praktycznie we wszystkich podmiotach leasingowych można zaleźć tego typu usługę. Niestety z finalizacją takich umów jest już gorzej. Okazuje się bowiem że firmy leasingowe z kapitałem bankowym preferują obiekty komercyjne o większych wartościach. Finansowania obiektów mieszkalnych na potrzeby dalszego wynajmu lub na przykład na biuro, raczej w ofercie już nie znajdziemy. Z pomocą mogą tutaj przyjść niezależne prywatne firmy leasingowe takie jak BREWE PLF sp. z o.o. które przygotowały swoją ofertę w tym zakresie wypełniając tą lukę na rynku. Co o leasingu nieruchomości mówią statystyki. Rok 2023 przyniósł wzrost sprzedaży w tym obszarze ogółem o 11,1% przy czym rozdzielając to między leasing i pożyczki, w pierwszym wypadku wzrost wyniósł 10,1%, a w drugim aż o 37%. Łączne finansowanie nieruchomości w roku 2023 to ponad 690 mln zł. netto.