Kryzys na Morzu Czerwonym
Od kilku miesięcy w basenie Morza Czerwonego, Zatoce Adeńskiej dochodzi do ataków pirackich na statki handlowe pływające pod różnymi banderami. Ataków dopuszcza się jemeński ruch o charakterze militarno-politycznym Huti. Warto przypomnieć, że Zatoka Adeńska, Morze Czerwone i kanał Sueski to obszar przez który przebiega główny szlak morski obsługujący kierunki handlowe AZJA -EUROPA. Towary wielkogabarytowe np. maszyny budowlane, pojazdy lub kontenery z elektroniką przewożone są do Europy w dużej mierze drogą morską. W ten sposób do Europy trafiają np. pojazdy marek koreańskich popularnych w Polsce. Oczywiście mówimy o tych pojazdach które nie są produkowane w rodzimych fabrykach na terenie starego kontynentu.
Opóźnienia dostaw z Azji
Kryzys na Morzu Czerwonym powoduje opóźnienia w dostawie towarów z Azji. Przy przedmiotach które mogą być transportowane drogą lotniczą pewnie będzie to mniej odczuwalne. Część dostawców zdecyduje się na tego typu transport. Ci wszyscy którzy ze względów na rodzaj przewożonych towarów nie mogą zrezygnować z drobi morskiej muszą liczyć się ze zmianami tras morskich w okresie niestabilnej sytuacji w tym rejonie. Opłynięcie Afryki wiąże się z nadłożeniem ok. 3,5 tys. mil morskich i rejsem dłuższym o 5 czy nawet 6 tygodni. To oczywiście przekłada się na koszty transportu, a finalnie może przełożyć się na cenę finalną danego produktu.
Opisaną sytuację obserwujemy także w przypadku naszych klientów. Część z nich która zakontraktowała koreańskie pojazdy jeszcze w zeszłym roku z dostawą na połowę stycznia 2024 musiała uzbroić się w cierpliwość. Pojazdy trafiły do Polski dopiero w ostatnich dniach. Dopiero w lutym będziemy mogli myśleć o finalizacji kontaktów.
Huti a leasing w Polsce
Zastanawialiśmy się czy kryzys w basenie może czerwonego może przełożyć się na sytuację na rynku leasingu w Polsce. Oczywiście transport gotowych produktów to jedno, a transport części i podzespołów to drugie. Wiemy, że mogą pojawić się kilkutygodniowe opóźnienia w dostawach. Nie jest to natomiast sytuacja na miarę kryzysu związanego z COVID-19 gdzie cały świat wstrzymał oddech gospodarczy na kilka miesięcy.
Po rewelacyjnym wyniku branży leasingowej w roku ubiegłym, przypomnijmy że 2023 sfinansowano aktywa za przeszło 102,5 mld zł. ze wzrostem sprzedaży r/r 16,3 % nic nie wskazuje na to, aby bieżący rok miał być gorszy. Pamiętać jednak należy, że świat działa w ramach globalnego rynku i różne zdarzenia o charakterze politycznym czy militarnym w danym, nawet najbardziej odległym regionie mogą przekładać się na opóźnienia w dostawach gotowych produktów lub części. Odpowiednio zorganizowana logistyka i alternatywne możliwości transportu towarów (np. transport lotniczy)dają gwarancję dostępności poszczególnych produktów na rynkach europejskich.
RM