Komentarz BREWE Leasing do wyników za III Q 2019 ZPL

10.12.2019 | Aktualności

Postanowiliśmy ustosunkować się do  treści zawartych w materiale Sylwii Wedziuk z Pulsu Biznesu  „Leasing mocno wyhamował”.

Według nas warto czytelnikom zwrócić uwagę również na inne informacje  płynące z wyników opublikowanych przez ZPL.

Co sądzi na ten temat Rafał Macoch, Pełnomocnik Zarządu ds. Sprzedaży w  BREWE Leasing?

Na dynamikę rynku leasingu wpływ ma wiele czynników. Począwszy od tempa rozwijającej się gospodarki, kwestii politycznych, a także momentu roku w którym oceniamy ten rynek. Jak to wygląda w Europie? Sektor leasingu w takich krajach jak Niemcy, Hiszpania, Francja, czy nawet Węgry i Bułgaria wykazuje dwucyfrowy wzrost. Rynek leasingu globalnie ma się dobrze. Nie widać spowolnienia. Więc tendencja spowolnienia rynku leasingu w stosunku do poprzedniego roku to zjawisko lokalne, dotyczy Polski i ma lokalne przyczyny. To spowolnienie dotyczy przede wszystkim samochodów – gdzie zanotowano spadek aż o 10,6%. A że rynek samochodowy to aż 43,1 % całości leasingu, odbija się to na wyniku całej branży. Sam rynek samochodowy spowodował spadek wartości leasingów r/r o niemal 5%. Czyli w pozostałych segmentach było już znacznie lepiej. Ten spadek wartości leasingowanych samochodów spowodowany był zmianą przepisów podatkowych w zakresie rozliczania kosztów leasingu. Czyli w roku 2018 mieliśmy nieco sztuczny wzrost leasingów samochodów spowodowany końcówką leasingowania samochodu na „starych zasadach” a w 2019 nieco sztuczny spadek spowodowany rozliczaniem na „nowych zasadach”. Spodziewamy się, że od przyszłego roku, może nawet już w końcówce 2019, sytuacja się unormuje, a przede wszystkim będą się rozwijać inne niż samochodowe rodzaje leasingu.

Przede wszystkim jednak chcemy zwrócić uwagę, iż przypadku usług świadczonych przez spółkę BREWE leasing niekorzystne tendencje rynkowe mogą się nawet w sposób pozytywny przekładać na naszą, wewnętrzną dynamikę sprzedaży. Dlaczego tak się dzieje? Otóż drugą przyczyną słabszych wyników branży w Polsce, prócz spadku na rynku samochodowym, jest bardziej restrykcyjna polityka banków w zakresie udzielania leasingów. Do tego dochodzi analogiczna polityka w zakresie udzielania kredytów bankowych. A w momencie spadku przyznawalności finansowania na rynku korporacyjnym, klienci szukają rozwiązań pozabankowych i trafiają do BREWE leasing. Czyli wśród naszych klientów znajdą się tacy, którzy z różnych względów nie uzyskają finansowania w firmach z kapitałem bankowym (krótki staż, powiązania kapitałowo-osobowe, trudniejszy przedmiot leasingu, restrykcyjne podejście banku do określonych branż itp.).

Branża leasingowa na nieprzerwanej ścieżce wzrostu

Branża leasingowa na nieprzerwanej ścieżce wzrostu

Leasing po pierwszym kwartale 2024 znów z dużą „górką”. Wzrost sprzedaży I kwartał 2023 r. do I kwartału 2024 r o 16,1%  Związek Polskiego Leasingu przedstawił dane za pierwszy kwartał 2024 r. Okazuje się, że leasing jest wciąż na ścieżce wzrostu. Sprzedaż,...

czytaj dalej
Leasing nieruchomości. Czy to możliwe?

Leasing nieruchomości. Czy to możliwe?

Leasing nieruchomości – wzrosty na rynku Na podstawie danych opublikowanych przez Związek Polskiego Leasingu wzrost sprzedaży w zakresie leasingu nieruchomości licząc r/r (2022 vs 2023) to 10,1%. W ubiegłym roku sfinansowano w ten sposób nieruchomości o łącznej...

czytaj dalej
Faktoring sposobem na płynność w firmie

Faktoring sposobem na płynność w firmie

Czekać na przelew od kontrahenta czy działać? Przedsiębiorcy z którymi się na co dzień spotykamy, mają bardzo podobne problemy związane z rozliczeniem wystawionych FV. Wielu kontrahentów z którymi działają, warunkowało nawiązanie współpracy, możliwością zapłacenia za...

czytaj dalej